Wednesday, December 19, 2012

بخشی از گزارشات مهم خبری دوشنبه 17 دسامبر 2012 برابر با 27 آذر 1391



دور اول رفراندم در مصر برای تثبیت یک قانون اساسی جدید که قدرت اسلامیست ها را بشدت زیاد میکند روز شنبه 15 دسامبر برگزار شد. نتایج آرا 56 درصد رای مثبت به نفع قوانین اسلامی و 44 در صد رای منفی بر ضد این قوانین بود. این در حالیست که مخالفین حکومت از هزاران مورد تخلف در این رفراندم گزارش داده اند و خواهان راهپیمایی های عمومی در روز سه شنبه 18 دسامبر در اعتراض به تقلب ها شده اند. شهروندان قاهره عموما به رفراندوم پاسخ نه دادند. دور دوم و نهایی رفراندم روز شنبه 22 دسامبر انجام خواهد شد.
قوانین اسلامی هم اکنون نیز مرتبا در دادگاههای مصر اجرا میشوند و از جمله هفته گذشته دادگاهی در قاهره یک روزنامه نویس اینترنتی را بجرم اهانت به مذهب اسلام به سه سال زندان محکوم کرد. بسیاری از مردم مصر میدانند که وقتی قانون اساسی اسلامی در رفراندم رسمیت پیدا کند شرایط از این هم وخیم تر خواهد شد.   
---------------------------------------------------------

روز یکشنبه هواپیماهای جنگی ارتش سوریه اردوگاه پناهندگان فلسطینی در یرموک را بمباران کرده و بیش از ۲۵ نفر را کشتند.
اردوگاه پناهندگان یرموک در حومه شرقی دمشق قرار دارد و از نقاط مهمی است که مخالفان از آن طریق قصد نفوذ به دمشق را داشته  اند. حکومت فلسطین این حمله و کشتار پناهندگان را محکوم و به حکومت سوریه کرد.
 

---------------------------------------------------------

مرکز تحقیقات ماهی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا درگزارشی اعلام کرد که نشت نفت از تانکرهایی که قرار است در آینده نزدیک نفت را به سایر جهان برسانند اثرات تخریبی جبران ناپذیری روی اقتصاد و محیط زیست منطقه خواهند داشت. از جمله تخریب محیط زیست بر اثر نشت نفت به صنعت توریسم و ماهیگیری و اقتصاد های حاشیه ای ضربات قابل ملاحظه ای خواهد زد. بعنوان مثال این گزارش از حادثه سال 1989 در آلاسکا نام برده که صدها هزار بشکه نفت در یک سانحه توسط شرکت اکسون والدز به اقیانوس آرام ریخت و بعد از بیش از بیست سال هنوز محیط زیست نتوانسته بازسازی شود. حکومت کانادا قرار است خط لوله های نفتی در شمال استان بریتیش کلمبیا احداث کند که نفت آلبرتا را از بندر کیتیمات در اقیانوس آرام با کشتی های نفتکش به سایر نقاط دنیا برساند.  

---------------------------------------------------------
روز پنجشنبه 13 دسامبر رسانه کانادایی سی بی سی گزارش داد که در سال گذشته 289 کودک مهاجر در زندانهای اداره مهاجرت زندانی بوده اند. این آمار را رسانه سی بی سی از اداره مرزبانی کانادا گرفت. بسیاری از این کودکان بهمراه خانواده هایشان که متقاضی پناهندگی هستند به کانادا آمده اند و بعضی از آنها تقاضای پناهندگی و اقامتشان رد شده و در مرحله اخراج از کانادا قرار دارند. جیسون کنی وزیر مهاجرت کانادا از این سیاست دفاع کرد و گفت که این کودکان در مکانهای مناسبی بسر میبرند که مثلا در یک مورد در حد هتلهای سه ستاره هستند. ولی حتی در همین مورد خبرنگاران گزارش دادند که این اماکن مشابه زندان هستند و با سیم خاردار و دوربین ها مدار بسته کنترل میشوند و کودکان نمیتوانند با پدر خانواده باشند و فقط در ساعات مشخصی میتوانند با او ملاقات کنند. دکتر ریچارد استان- ویک رییس جامعه پزشکان متخصص اطفال کانادا از نگهداشتن کودکان مهاجر در زندان بشدت انتقاد کرد و گفت این زندانها اثرات تخریبی طولانی مدت روی کودکان بجا خواهد گذاشت و کودکان دچار مشکلات خواب و اضطراب از جدایی و نارسایی های بعد از شرایط بسیار سخت خواهند شد . جامعه پزشکان متخصص اطفال در کانادا از دولت خواسته که برای کودکان و خانواده هایشان مسکن خارج از زندان فراهم کند. در ضمن کودکان زندانی از مدرسه رفتن محرومند.
طبق قانون جدید مهاجرت موسوم به سی 31 که از این هفته به اجرا در میآید متقاضیان مهاجرت که از این پس وارد کانادا میشوند ممکن است تا یکسال در زندان بمانند تا تکلیف پرونده شان مشخص شود.
مشابه این قانون در سال 2010 در انگلیس لغو شد و مشاور وزیر مهاجرت انگلیس اعلام کرد که این قانون شرم آور است و هزار کودک بیگناه را به زندان انداخته است. بلژیک  فرانسه سوید و ژاپن نیز سیاست ظالمانه زندانی کردن کودکان مهاجر را متوقف کرده اند. ماه اکتبر امسال کمیته حقوق کودکان در سازمان ملل از سیاست های حکومت کانادا در زندانی کردن کودکان مهاجر انتقاد کرد.

No comments:

Post a Comment