Wednesday, December 12, 2012

بخشی از گزارشات مهم خبری دوشنبه 10 دسامبر 2012 برابر با 20 آذر 1391

مبارزات مردم مصر برای جلوگیری از قوانینی که قدرت فوق العاده به رییس جمهور محمد مرسی میدهد کماکان ادامه دارد و امروز مرسی به ارتش دستور دستگیری باز هم بیشتر معترضین به این قوانین را داده است. بر اساس این قوانین شریعت اسلام مهمترین مرجع برای قوانین مصر خواهد بود واین نیز اعتراض شدید مردم را بهمراه داشته است. مرسی روز شنبه کمی از قوانین جبارانه عقب نشست و آنها را موقتی نامید ولی مردم معترض فریب این عقب نشینی را نخوردند و اعتراضات در شهرهای مختلف مصر ادامه داشت. در هفته های گذشته لااقل هفت نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. معترضین خواهان لغو رفراندمی هستند که قرار است در روز 15 دسامبر قوانین اسلامی و قدرت فوق العاده در دست محمد مرسی را رسمیت دهد. آنها این رفراندم را مشابه رفراندم بعد از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران میدانند و صریحا میگویند که نمیخواهند حکومتی مشابه ایران داشته باشند.

-----------------------------------------------------------

امروز کنفرانس سازمان ملل در مورد تغییرات جوی در دوحه پایتخت قطر به کار خود پایان داد. نتیجه این کنفرانس بضرر محیط زیست بوده و کشورهایی مثل ژاپن و کانادا حاضر به اجرای مفاد بسیار ضعیف آن نیستند. این درحالی است که ایالات متحده و چین اصلا حاضر به امضای آن نشده اند. آلدن مایر از گروه دانشمندان نگران در مورد محیط زیست اعلام کرد که برندگان کنفرانس دوحه در مورد تغییرات جوی شرکت های نفت و گاز و معادن زغال سنگ هستند. او اضافه کرد که این کنفرانس اصلا ربطی به محیط زیست و علم ندارد و در واقع یک نمایش تجارتی است که نشان میدهد سیاست های محیط زیستی دنیا بر اساس نیازهای شرکت های بزرگ تنظیم میشوند. این دانشمند محیط زیست اضافه کرد که استخراج نفت شنی در کانادا یا استخراج مواد دیگر در قطب شمال و استخراج زغال در چین و اندونزی ضربه شدید به محیط زیست میزند و این دنیایی نیست که ما بخواهیم برای فرزندانمان که نسل آینده هستند بجا بگذاریم.

---------------------------------------------------------

هفته پیش روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان بود. سوزان باستد و روسیو واسکز دو نفر از فعالین حقوق زنان هستند که در مورد عواقب مخرب قوانین ضد پناهندگی کانادا روی زنانی که مورد ضرب و شتم قرار میگیرند سخن گفتند. ما بخشی از صحبت های این جلسه را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و به اطلاع شما میرسانیم. این برنامه بوسیله گروه ریپ رلیف – گروه مبارزه با تجاوز - در اول دسامبر 2012 در ونکوور کانادا برگزار شد.

سوزان باستد در مورد دو تغییر جدید که دولت کانادا در مورد قوانین مهاجرت بوجود آورده صحبت کرد و نشان داد که این تغییرات چه اثرات منفی روی زنان مهاجر خواهند داشت. دو قانون جدید بطور خاص اثر تخریبی روی زنان خواهند داشت و آنها را نسبت به خشونت مردان ضربه پذیرتر خواهند کرد. اوایل سال گذشته جیسون کنی وزیر مهاجرت دولت کنسرواتیو جنجال تبلیغاتی بپا کرد که ازدواج های دروغین بخاطر مهاجرت به کانادا به سیستم مهاجرت و مردم ضربه میزند. رسانه ها با مردانی مصاحبه کردند که همسران خارجی شان بعد از آمدن به کانادا آنها را ترک کردند. بدنبال آن در ماه نوامبر امسال وزیر مهاجرت اعلام کرد که از این پس همسرانی که بعنوان مهاجر وارد کانادا میشوند تا دوسال فقط اقامت موقت و مشروط خواهند داشت. این در حالی است که بیش از 60 درصد همسرانی که توسط زوجشان اسپانسر شده اند (یعنی مخارجشان بعهده همسر است) زن هستند. تا قبل از این اگر کسی با یک کانادایی ازدواج کرده و توسط او اسپانسر میشد بعنوان اقامت دایمی به کانادا میامد. ولی بر اساس قانون جدید اگر ازدواج پیش از دوسال بهم بخورد زوجی که از خارج آمده اقامتش را از دست خواهد داد و دپورت خواهد شد. این در حالی است که بطور معمولی بسیاری از ازدواجها در عرض دوسال اول از هم میپاشند. شورای پناهندگان کانادا به این قانون اعتراض شدید کرده چون قدرت زیادی بدست کسی که همسرش را اسپانسر میکند داده میشود که این قدرت مورد سواستفاده قرار میگیرد. این باعث میشود که همسران خارجی از ترس اخراج در روابط زناشویی خشونت بار باقی بمانند. تا حالی در هر کشوری چنین قوانین سخت گیرانه ای روی کار آمده سواستفاده هم شده است. البته قانون جدید یک استثنا قایل شده و آن در مورد رابطه آزار در ازدواج است. ولی همسر باید ثابت کند که مورد آزار قرار گرفته تا دپورت نشود و این برای یک مهاجر جدید کار ساده ای نیست. در عرض ده سال گذشته حکومتهای کانادا بجای دادن اقامت دایم اساس را روی اقامت موقت گذاشته اند و حالا این را به ازدواج هم تعمیم داده است.

در جون 2012 لایحه سی 31 نیز قانون شد که شرایط پناهندگی را تغییر میدهد و از همین ماه عملی خواهد شد. مدت زمانی که یک متقاضی پناهندگی برای نوشتن تقاضایش دارد بمراتب کوتاه تر شده است. از 28 روز به یکهفته رسیده است. این تقاضانامه ها پر کردنشان بسیار سخت است و بسیاری از متقاضیان پناهندگی زبان انگلیسی در حدی که بتوانند به این سرعت تقاضانامه پر کنند ندارند. و این تقاضانامه اساس بررسی پرونده آنها در جلسه شنود با اداره مهاجرت است. قبلا 19 ماه وقت تا جلسه شنود بود که متقاضی میتوانست مدارک بیشتری ارایه دهد. در طول آن مدت اجازه کار و بیمه بهداشت داشت. حالا جیسون کنی اینرا به 2 ماه تقلیل داده. وزیر مهاجرت کشورهایی را بعنوان کشور امن لیست کرده که متقاضیان پناهندگی از آن کشور ها فقط یکماه وقت دارند که کلیه مدارک پناهندگی را بدهند به اداره مهاجرت. ماه جولای امسال کنی بودجه متقاضیان پناهندگی را هم کم کرد. او بدروغ گفت که اینها از کانادایی ها بهتر سرویس پزشکی میگیرند. در حال حاضر شرایط پناهندگان از نظر کمک پزشکی بسیار سخت شده است. شرایط برای پناهندگان ردی بسیار سخت تر از گذشته خواهد شد.

برای اینکه با این سیاست های ضد مهاجرت و پناهندگی مقابله شود باید مردم فعالانه مخالفت کنند و به گروههای اجتماعی مختلفی که برای حمایت از پناهندگان وجود دارند بپیوندند. پناهندگان نباید تنها و منزوی بمانند. خودکشی تاسف آور یک پناهنده ردی ایرانی در ونکوور کانادا که روز اول دسامبر رخ داد بار دیگر این هشدار را به جامعه حامی پناهندگان میدهد که برای حفظ جان متقاضیان پناهندگی باید سازمان یافته تر برخورد شود.



No comments:

Post a Comment