Tuesday, October 9, 2012

بخشی از گزارشات مهم خبری دوشنبه 8 اکتبر 2012

هفته گذشته گوشت قرمز آلوده به باکتری ای کولای باز هم از سوپرمارکت های متعددی در کانادا و آمریکا فراخوانده شد. استفاده از گوشت قرمز آلوده باعث بیماری عده ای در کانادا و آمریکا شده است. فقط با پختن طولانی تر میتوان این باکتری را خنثی کرد. کمپانی اکس ال در منطقه بروکس استان آلبرتا در کانادا کار قصابی و تهیه گوشت را بعهده داشت که فعلا موقتا بسته شده است. جری ریتز وزیر کشاورزی دولت کنسرواتیو کانادا که در ابتدا وجود باکتری در گوشت را انکار کرده و آنرا بی اهمیت قلمداد میکرد ناچار شد به رسانه ها اعلام کند که در مورد بحران گوشت قرمز اطلاعات غلط داده شده بود. یکسوم کارگران کشتارگاه اکس ال بصورت موقتی به کانادا آورده میشوند تا با کمترین حقوق و در سخت ترین شرایط کار کنند واگر شرایط بد بهداشتی را گزارش دهند از کار اخراج و از کانادا دپورت میشوند. یکی از کارگران سابق به رسانه های کانادا گزارش داد که شاهد بوده که کارگران کشتارگاه با لباس کار به توالت رفته و با همان لباس کار را ادامه میدادند. باکتری ای کولای از طریق مدفوع به گوشت منتقل شده و اگر گوشت کاملا پخته نشده مصرف شود باعث مسمومیت میشود. امروز رسانه های کانادایی اخطار کردند که گوشت قرمز حتی در فروشگاه هایی که اخطار نگرفته اند باید با احتیاط مصرف شود. این بزرگترین فراخوان در تاریخ کانادا برای پس دادن گوشت آلوده است و شامل میلیونها کیلو گوشت قرمز میشود. تا کنون یازده نفر بدلیل مصرف گوشت مسموم شده اند ولی هیچیک در شرایط حادی نیستند و خوشبختانه کسی جان خود را از دست نداده است.

---------------------------------------------------------

اتحادیه کارگران دانشگاههای استان بریتیش کلمبیا در کانادا اعلام کردند که از روز چهار اکتبر دست به شیوه های مختلف اعتصابی خواهند زد زیرا مذاکرات با مدیریت دانشگاهها به نتیجه ای نرسیده اند. دوازده هزار کارگر در این اعتصاب شرکت دارند. از سال 2010 حکومت لیبرال استان اضافه دستمزد کارگران بخش خدمات عمومی را لغو کرد در حالیکه نرخ تورم سالیانه بالای سه درصد است. اتحادیه کارگران از دانشجویان و عموم مردم خواسته اند که به پیکت یا صف های اعتراضی کارگران احترام بگذارند و از آنها عبور نکنند تا اعتصاب به نتیجه برسد.

---------------------------------------------------------

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری (آی تی یو سی) موفق شد حکومت قطر را مجبور به آوردن موسسه رعایت ایمنی کار برای کارگران مهاجر این کشور کند. سالیانه تا یک میلیون کارگر مهاجر به قطر آورده میشوند و بدون وجود ایمنی بسیاری جان خود را سرکار از دست میدهند. حکومت قطر آمارکشته شدگان سوانح کاری را مخفی نگه میدارد ولی سالیانه بطور متوسط دویست کارگری نپالی در سوانح کاری در قطر کشته میشوند و تعداد کل کارگران کشته شده دراین سوانح بسیار بیشتر است. حکومت قطر قبول کرد که موسسه غیردولتی سلامتی و ایمنی محیط کار (آیوش) که مرکزش در انگلیس است در محیط های کاری قطر حضور داشته و ایمنی کاری کارگران را تضمین کند. کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری حکومت قطر را تهدید کرده بود که در غیر اینصورت جام جهانی فوتبال سال 2022 را که قرار است در قطر برگزار شود تحریم خواهد کرد.

--------------------------------------------------------

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه سوم اکتبر اعلام کرد که در صورت تمایل ایران به همکاری با گروه پنج باضافه یک و پاسخگویی به ابهامات موجود در برنامه اتمی اش، امکان آن هست که تحریم ها فورا کم شوند. این صحبت اندکی پس از حرکت اعتراضی هزاران نفر از مردم در تهران در اعتراض به بالارفتن ناگهانی قیمت تبدیل دلار به ریال صورت گرفت.

--------------------------------------------------------

هنری کیسينجر، وزيرخارجه سابق آمريکا، روز جمعه، ۱۴ مهرماه، به روزنامه واشينگتن پست گفت فقط آمريکا بايد در مورد جنگ با ايران تصميم بگيرد و اين کار نبايد به اسرائيل سپرده شود. کیسینجر در مورد درخواست اسرائیل برای تعیین خطوط قرمز برای برنامه هسته ای ایران از طرف آمریکا، گفت: "آیا ما باید این خطوط قرمز را اعلام کنیم تا اسرائیل یا کشور دیگری از آن برای توجیه حمله استفاده کند؟ نه ما این کار را نمی توانیم انجام دهیم. فقط آمریکا باید در این مورد تصمیم بگیرد و نمی تواند این کار را به اسرائیل بسپرد". این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از آمریکا خواسته است که برای برنامه هسته ای ایران خط قرمز تعیین کند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا نیز مدتی پیش درخواست بنيامين نتانياهو برای تعيين خط قرمز روشن در مورد برنامه هسته ای ايران را رد کرد و گفت که آمريکا منافع ملی خود و ملتش را در نظر می گيرد.

No comments:

Post a Comment