Tuesday, October 16, 2012

بخشی از گزارشات مهم خبری دوشنبه 15 اکتبر 2012

هفته پیش ملاله یوسف زای دختر چهارده ساله پاکستانی که سیاست های طالبان را مورد انتقاد قرار داده بود توسط آدمکشان ارتش طالبان در منطقه سوات هدف گلوله قرار گرفت. ملاله بشدت مجروح شد وچند همکلاسی دختر که همراه او بودند نیز زخمی شدند. ملاله در حال حاضر به لندن منتقل شده و تحت مراقبت شدید پزشکی است. این عمل جنایتکارانه قوای طالبان که مخالف آموزش دختران هستند با همدردی جهانی مواجه شد و بخصوص در افغانستان و پاکستان هزاران زن به خیابانها آمده و از حقوق مساوی زنان دفاع کردند. ملاله از یازده سالگی که منطقه سوات بدست طالبان افتاده و مدارس توسط نیروهای آن گلوله باران میشدند صدای حق طلبانه کودکان برای حق آموزش بود. پدردختری بنام کینات که او هم بشدت زخمی شده بود گفت که ما باید تمام مخارج مداوای دخترمان را از جیب خود بپردازیم و حتی پول بخیه زخم فرزندمان را از ما گرفتند.

---------------------------------------------------------

اعتصاب محدود اتحادیه کارگران دانشگاههای استان بریتیش کلمبیا کانادا از امروز وارد دومین هفته خود شد. در طول هفته اول کارکنان اعتصابی در اطراف ساختمانهای مدیریت صفوف اعتراضی بر پا کردند و به این ترتیب کارها را محدود کردند. در همان زمان اتحادیه منشی ها و کتابداران دانشگاه به یک قرارداد موقت با قبول اضافه دستمزد حدود یک ممیز سه دهم درصد در سال رسیدند و اعلام کردند که این قرارداد تا آخر ماه اکتبر به رای کارکنان گذاشته خواهد شد واین در حالیستکه نرخ تورم سالیانه بالای سه درصد است. ولی حتی در صورتی که این بخش از اتحادیه به توافق با مدیریت دانشگاه برسند هنوز هم به صفوف اعتصابی همکاران خود احترام گذاشته و از آن عبور نخواهند کرد. مدیریت دانشگاه ها از کارکنان غیر اتحادیه ای برای پر کردن جای اعتصابیون استفاده میکنند. همچنین اتحادیه کمک استاد ها که شامل دانشجویان میشوند از روز 10 اکتبر اعلام کردند که قرار داد پیشنهادی از طرف دانشگاه برایشان غیر قابل قبول است. اتحادیه کمک استادها نقش مهمی در آموزش دانشجویان در سطح زیر لیسانس دارد. از سال 2010 حکومت لیبرال استان اضافه دستمزد کارگران بخش خدمات عمومی را لغو کرد. اتحادیه کارگران از دانشجویان و عموم مردم خواسته اند که به پیکت یا صف های اعتراضی کارگران احترام بگذارند و از آنها عبور نکنند تا اعتصاب و مذاکرات جمعی به نتیجه برسند.

--------------------------------------------------------

روز چهارشنبه بدنبال خودکشی یک دانش آموز دختر 15 ساله بنام آماندا تاد در حومه ونکوور موضوع آزار جنسی دختران مجددا محور بحث رسانه های کانادا شد. این دختر در سن یازده سالگی به تشویق یک مرد ناشناس عکسی از پستانهای خود را روی یکی از صفحات گفتگوی اینترنتی گذاشته بود و بدنبال آن مورد تهدید این فرد ناشناس قرار گرفت که بیشتر بدن خود را نمایش دهد وگرنه عکس پستانهایش هم جا پخش خواهد شد. آماندا تاد پانزده ساله در یک ویدیوی چند دقیقه ای که خودش قبل از خودکشی تهیه و روی اینترنت چاپ کرد داستان فشاری که پخش عکس لختش روی او آورده را توضیح داد. بدنبال آن به مدت سه سال او به هر مدرسه ای که رفت مورد آزار عده ای از کودکان همسنش قرار گرفت که او را فاحشه خطاب میکردند. آماندا دچار افسردگی شدید شد و بیش از یکبار دست به خودکشی زد و متاسفانه بار آخر موفق شد. این موضوع که بدن زنان بعنوان تابو و گناه در آید متاسفانه در کانادا هم وجود دارد. آماندا در ویدیوی خود توضیح داد که بدلیل اینکه با پسری که دوست دختر داشته رابطه جنسی برقرار کرد بوسیله آن دختر و طرفدارانش بشدت کتک خورد و هیچیک از همسنهایش بدادش نرسیدند تا اینکه معلمین مدرسه به کمکش آمدند. این بحث مهم در جامعه کانادا مطرح شده که این نوع از خشونت ها علیه دختران جوان باید جلویش گرفته شود

---------------------------------------------------------

بگزارش رسانه های کانادایی در قراردادی که نخست وزیر استفن هارپر با چین در ماه سپتامبر در ولادی ووستوک امضا کرد امتیازات زیادی به کمپانی های نفتی چین داده میشود و اگر مردم و حکومت های محلی در کانادا بخواهند بدلیل نشت نفت در خط لوله ها و آسیب های محیط زیستی و انسانی شکایت کنند شانس چندانی برای گرفتن غرامت از این کمپانی های نفتی نخواهند داشت. هارپر گفته بود که این قرارداد را بنفع سرمایه گذاران کانادایی است ولی حاضر نشد توضیح بیشتری به رسانه ها بدهد. هارپر در ماه سپتامبر در جلسه کشورهای حوزه اقیانوس آرام شرکت و این قرارداد را با مقامات چین امضا کرد. بگفته یک استاد حقوق دانشگاه یورک در تورونتو بنام گاس وان هارتن در صورتیکه حکومت بریتیش کلمبیا بخواهد به هر دلیل جلوی عبور خط لوله نفت در شمال استان را در آینده بگیرد شرکت نفتی چینی سینوپک خواهد توانست این استان را در دادگاههای بین المللی به محاکمه بکشد. همچنین این شرکت نفتی چینی طبق قراردادی که با استفن هارپر امضا کرده در برابر اعتراضات مردم محلی مصونیت داشته و خواهد توانست کارگران خود را برای کار از چین وارد کانادا کند. با توجه به اینکه حکومت کنسرواتیو در پارلمان کانادا اکثریت دارد انتظار میرود که تا اول نوامبر این قرارداد در پارلمان به تصویب برسد.

No comments:

Post a Comment