Tuesday, November 6, 2012

بخشی از گزارشات مهم خبری دوشنبه 5 نوامبر 2012

دو اتحادیه کارگری استان بریتیش کلمبیا امروز به دادگاه عالی کانادا شکایت کردند که اجازه کار شرکت های معدنی چین در شمال استان بی سی را لغو کند. طبق مجوزی که دولت کنسرواتیو استفن هارپر به سرمایه گذاران چینی داده آنها میتوانند بیش از 200 کارگر معدن از چین به معادن زغال شمال استان بیاورند. سخنگویان اتحادیه های کارگری کانادا میگویند که آنها کارگران کانادایی برای کار در این معادن دارند. اخیرا افشا شد که سرمایه گذاران چینی برای کار در معادن زغال شمال استان 2000 کارگر با خود از چین خواهند آورد زیرا طبق ادعای آنها کارگران کانادایی مهارت لازم را ندارند. شرکت ها برای آوردن کارگر از خارج باید نشان دهند که سعی کردند کارگر در کانادا پیدا کنند و نتوانستند. شرکت معدنی چینی اچ دی یک آگهی کار برای کارگر مکانیک معدن داد که ساعتی بین 25 تا 32 دلار بدون مزایا دریافت کند. این در حالیست که کار در معادن دیگر ساعتی 42 دلار با مزایاست. شرکت های چینی میخواهند کارگران ارزان خود را همراه بیاورند تا سودآوری بیشتری داشته باشند.

---------------------------------------------------------

معاهده تجاری بین کانادا و چین بزودی در پارلمان کانادا تبدیل به قانون خواهد شد. براساس این معاهده که فیپا نام دارد سرمایه گذاران چینی در عرض 31 سال آینده دهها میلیارد دلار در منابع طبیعی کانادا سرمایه گذاری خواهند کرد و منافع شان توسط دولت کانادا حفظ خواهد شد. در قراردادی که نخست وزیرکانادا استفن هارپر با چین در ماه سپتامبر در ولادی ووستوک امضا کرد امتیازات زیادی به کمپانی های نفتی چین داده میشود و اگر مردم و حکومت های محلی در کانادا بخواهند بدلیل نشت نفت در خط لوله ها و آسیب های محیط زیستی و انسانی شکایت کنند شانس چندانی برای گرفتن غرامت از این کمپانی های نفتی نخواهند داشت. از جمله اگر استانهای کانادا قوانینی برای حفاظت از محیط زیست یا نیروی کار وضع کنند که منافع سرمایه گذاران چینی را کم کند آنها میتوانند از طریق دادگاههای بین المللی از کانادا خسارت بگیرند. بدلیل نگرانی عمومی در مورد اجرای این معاهده طولانی مدت با چین اتحادیه های کارگری و گروه های حفاظت از محیط زیست و همچنین احزاب مختلف سیاسی سعی کردند که بحث بیشتری در مورد خطرات معاهده فیپا در سطح مجلس کانادا انجام شود ولی سخنگوی مجلس این تقاضاها را قبول نکرد. نخست وزیر هارپر و وزیر تجارت کانادا گفته اند که این قرارداد بنفع سرمایه گذاران کانادایی است و صاحبان سرمایه های کانادایی و صادر کنندگان از آن دفاع میکنند. ولی نکات متعددی باعث نگرانی وسیع در مورد این معاهده شده از جمله در صورتیکه حکومت بریتیش کلمبیا بخواهد به دلیل خطرات محیط زیستی جلوی عبور خط لوله نفت در شمال استان را در آینده بگیرد شرکت نفتی چینی سینوپک خواهد توانست این استان را در دادگاههای بین المللی به محاکمه بکشد. همچنین این شرکت نفتی چینی طبق قراردادی که با استفن هارپر امضا کرده در برابر اعتراضات مردم محلی مصونیت داشته و خواهد توانست کارگران خود را برای کار از چین وارد کانادا کند.

این در حالی است که نظرخواهی هایی توسط موسساتی چون آنگس رید نشان میدهند که چهارپنجم کانادایی ها با اینکه منابع طبیعی کانادا توسط حکومت های خارجی کنترل شوند مخالفند چون میترسند که نفوذ افکار عمومی کانادا روی برنامه های سیاسی و اقتصادی باز هم کمتر شود.

--------------------------------------------------------

سه شنبه 6 نوامبر انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا برگزار خواهد شد. آمریکاییها بین باراک اوباما رییس جمهور فعلی و میت رامنی کاندید حزب جمهوریخواه یکی را انتخاب خواهند کرد. رسانه های آمریکایی در نظرخواهی ها اعلام کرده اند که آرا دو کاندید بسیار نزدیک خواهد بود و باراک اوباما در نظرخواهی های اخیر کمتر از یک درصد جلوتر از رامنی است. این در حالیست که تابستان امسال پیش بینی میشد که اوباما بسادگی در این انتخابات برنده شود. اوباما نزدیک یک میلیارد دلار و رامنی بیش از یک میلیارد دلار خرج این انتخابات کردند. یعنی در مجموع بیش از دو میلیارد دلار خرج تبلیغات یک انتخابات آمریکایی است. کمپانی های آمریکایی 75 میلیون دلار از مخارج انتخابات را داده اند که البته از مالیاتشان کم خواهد شد و 85 درصد این مبلغ به رامنی جمهوریخواه و 11 در صد به اوباما از حزب دمکرات داده شد. نظرخواهی ها در اروپا نشان میدهد که 75 درصد خواهان انتخاب اوباما هستند.



No comments:

Post a Comment