Tuesday, November 27, 2012

بخشی از گزارشات مهم خبری دوشنبه 19 نوامبر 2012


از روز چهارشنبه 14 نوامبر نیروی هوایی ارتش اسراییل بیش از 1350 بار نوار غزه را بمباران کرد و این بمبارانها مرتبا ادامه دارند. این یکی از شدید ترین حملات اسراییل به غزه در عرض 4 سال گذشته بود که بر اثر آن بیش ازصد نفر از جمله کودکان خردسال کشته و بیش از هفت صد نفر نیز زخمی شده اند. هدف این حملات رهبران نظامی حماس بوده ولی در کنار آنها بدلیل جمعیت متراکمی که در این منطقه زندگی میکنند صدها نفر کشته و زخمی شده اند. حکومت اسراییل اعلام کرد که این حملات درپاسخ به پرتاب موشک به جنوب اسراییل بوده اند که حتی به تل آویو هم رسیده اند و تهدید کرد که قوای زمینی اسراییل مجددا وارد غزه خواهند شد. حکومت اسراییل اعلام کرد که غزه را بدوران قرون وسطی خواهد برد. بمبارانهای هوایی اسراییل صدها ساختمان را در غزه داغان کرده اند. روز یکشنبه یک خانواده نه نفره بطور کامل توسط یکی از بمبارانهای هوایی اسراییل تکه تکه شدند و از بین رفتند و نام خانواده دالو اکنون در سطح بین المللی بعنوان یکی از فجایع این جنگ شناخته شده است. تا کنون چندین اسراییلی بر اثر اصابت موشکهای نیروهای فلسطینی مجروح و سه سرباز اسراییلی هم کشته شدند. مردم غزه بار دیگر وحشت زده از یک جنگ دیگر به خرید آذوقه دست زده اند و بیمارستان شهر غزه در شرایط فجیعی قرار دارد. همچنین هفت خبرنگار نیز بر اثر بمبارانهای اسراییل در غزه مجروح شدند. عملیات ارتش اسراییل برای کشتن سران حماس و نیروهای نظامی آن همیشه همراه با کشتار وسیع غیر نظامیان از جمله کودکان بوده است. حکومت کنسرواتیو کانادا بلافاصله از این عملیات اسراییل حمایت کرد و آنرا دفاع از خود نامید.

بان کی مون رییس سازمان ملل که اکنون در مصر است قرار است این هفته با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و محمود عباس رییس حکومت فلسطینی ساحل غربی ملاقات و آتش بس را مطرح کند. اتحادیه اروپا نیز خواسته آتش بس را مطرح کرده است. ولی پرتاب موشک از جانب حماس و برخورد صدبار شدید تر ارتش اسراییل کماکان ادامه دارد. حکومت مصر نقش میانجی بین حکومت های حماس و اسراییل را بعهده دارد.

نیروها ‌نظامی حماس در غزه اعلام کرده‌اند موشک‌های "فجر ۵" ساخت ایران را به سوی تل‌آویو شلیک کرده‌اند ولی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی ایران وجود چنین موشک‌هایی در دست شبه‌نظامیان حماس را به شدت تکذیب کرده است.

---------------------------------------------------------

چهارشنبه 14 نوامبر میلیونها نفر در بسیاری از کشورهای اروپا بعنوان اعتراض و اعتصاب عمومی از ساعات اولیه صبح به خیابانها آمدند و اعتراض خود را علیه سیاست های ریاضت کشی حاکمان اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول و بخش مالی اتحادیه اروپا نشان دادند. یکی از شعارهای رایج این بود که " ریاضت کشی میکشد ". در این روز با اعتصاب عمومی تمام اروپا متحدانه علیه سیاست های تحمیل فقر به مردم اعتراض کرد. بسیاری از تظاهرکنندگان با ماسک های معروف جنبش اشغال به خیابانها آمدند. مهمترین حرکت های اعتراضی در ایتالیا اسپانیا پرتغال و یونان بودند. در اروپا 25 میلیون نفر بیکار و با فقر شدید دست بگریبانند. دانشجویان اروپایی فعالانه در حرکت روز چهارشنبه شرکت داشتند. نیروهای پلیس در موارد متعددی با تظاهرکنندگان درگیر شدند و عده زیادی را دستگیر کردند. در اسپانیا پلیس ساختمانهای دولتی و فروشگاه های بزرگ را محاصره کرد تا مورد حمله اعتراضی مردم قرار نگیرند.

---------------------------------------------------------

کارکنان کالچ های بی سی آی تی و وی سی سی در شهرهای ونکوور و بارنابی از امروز دست به اعتصاب زدند و کلیه کلاسها تعطیل شدند. کارکنان خواهان افزایش دستمزد 2% در سال هستند که البته پایین تر از نرخ تورم نزدیک 4 درصدی در اینجاست. ولی کارفرما که دولت استان بریتیش کلمبیا ست فقط حاضر است یک درصد در سال دستمزدها را اضافه کند. کمک معلمین دانشگاه سایمون فریزر در شهر بارنابی نیز هنوز به حرکت های اعتصابی پراکنده ادامه میدهند و نتوانسته اند به توافقی با مدیریت دانشگاه برسند. از طرف دیگر کارکنان اتحادیه ای دانشگاه بریتیش کلمبیا بعد از چند هفته اعتصاب به توافق دسته جمعی رسیدند و سر کار بازگشته اند.

--------------------------------------------------------



No comments:

Post a Comment